Možný deník Jiřího Řeřichy

Léta učednická (1979-1982)

16.02.2013 17:55
Po návratu ze studií na pražské Akademii výtvarných umění se u Jiřího Řeřichy rozvíjejí podněty získané studiem u prof. Součka. Je to především zájem o každodennost. Toto téma zpracovává ryze malířskými prostředky. Pracuje s hmotou barvy a rukopisem štětce. Jeho zájem o figuru přechází do žánrové...

Deník mladého muže (1982-1992)

16.02.2013 17:56
Důležitým momentem v životě každého mladého muže je svatba, zvláště jde-li o sňatek s ženou krásnou. Přináší to radost, ale i starosti. V tomto období se mění výtvarná poetika Řeřichovy malby. Obraz „Dvojice“(1982) se stává určitým mezníkem tvorby. Mohutné figury v křesle, zachycené z podhledu, až...

Období výkřiků (1992-1999)

16.02.2013 17:57
Baconovsky deformované postavy v mělkém prostoru za mřížemi v obrazech „Krmení“ a „Panika“ z roku 1992 jsou svědectvím stále větší expresivnosti malířova rukopisu a prohlubující se „nespokojenosti“ s okolním světem, ve kterém začínají převládat hodnoty vypjatého individualismu. Rasantní změna, jež...

Období zamyšlení, čas zálib, prázdno nadbytku (2000-2010)

16.02.2013 17:58
Na základě osobního prožitku se v této etapě objevují v díle Řeřichy témata, která jsou hluboce existenciální. Smyslová zkušenost je přetavována přes známé motivy spojené s křesťanstvím. V roce 2000 maluje obrazy s postavami archandělů, kteří jsou oněmi neradostnými vykonavateli soudu nad...

Na závěr

16.02.2013 18:02
Již v 60. letech 20. století se hovořilo o krizi závěsného obrazu. Zrodily se tendence racionálních konceptů, projevovala se vůle překročit konvenční hranice výtvarných druhů. Přesto se řada umělců vyjadřovala ke každodennosti a absurditě světa klasickými malířskými prostředky (R. Bacon, A. Berni,...